Linia Riyadh Air ma oficjalnie zadebiutować pod koniec 2025 r. jako nowy przewoźnik Arabii Saudyjskiej łączący Rijad ze światem. Firma ma ogromne plany rozwoju i do tej pory zamówiła 99 samolotów, ale ma chrapkę na kolejne maszyny szerokokadłubowe. Jak donoszą zachodnie portale, walkę wygrał Airbus i jego A350, bo Riyadh Air nie chce czekać na opóźnionego boeinga B777X.
Od pewnego czasu wiadomo było, że linia planuje zamówić kolejny samolot szerokokadłubowy. W 2024 r. Riyadh wystosował zapytanie ofertowe (RFP) do Airbusa i Boeinga w sprawie zamówienia na duże samoloty pasażerskie. Chodziło wtedy konkretnie o maszyny A350-1000 oraz B777-9X. Według pojawiających się doniesień prasowych, linia ostatecznie zdecydowała się na Airbusa, a ogłoszenie zamówienia ma nastąpić podczas zbliżającego się salonu lotniczego Paris Air Show, który odbędzie się w dniach 16-22 czerwca 2025 r.
Chociaż dokładne szczegóły nie są jeszcze znane, plan zakłada, że linia zamówi około 50 airbusów A350, ze szczególnym uwzględnieniem modelu A350-1000, który jest największym wariantem tego odrzutowca. Nie wiadomo, czy linia lotnicza zamówi wyłącznie tą wersję, czy też w zamówieniu znajdą się również mniejsze A350-900.
Warto dodać, że w kwietniu br. Generalny Urząd Lotnictwa Cywilnego Arabii Saudyjskiej przyznał liniom
Riyadh Air certyfikat operatora lotniczego (AOC), oficjalnie upoważniając nowego flagowca Królestwa Saudów do rozpoczęcia komercyjnych operacji lotniczych. Pierwsze rejsy powinny zostać zrealizowane na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku. W tym roku linia zaprezentowała także jak będzie wyglądać
pokład B787-9.
Flota przewoźnika
Flota Riyadh Air składa się na razie z jednego boeinga B787-9 Dreamliner (HZ-RXX) wynajętego od linii Oman Air. Pierwszy nowy Dreamliner, który został zaprezentowany na salonie Paris Air Show 2023, trafi do linii w najbliższych tygodniach. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 99 samolotów:
60 airbusów A321neo oraz
39 boeingów B787-9 Dreamliner. Linia posiada opcje także na 33 kolejne Dreamlinery i prawdopodobnie także na kolejnych 30 airbusów A321neo.
A350-1000
A350-1000 oferuje wszystkie zalety mniejszego wariantu -900, w tym oszczędność paliwa i komfortową kabinę Airspace by Airbus, ale w nieco większym rozmiarze idealnie dostosowanym do potrzeb przewoźników na najbardziej obleganych trasach dalekodystansowych. Najnowszy Airbus z rodziny A350 posiada również zmodyfikowaną tylną krawędź skrzydła oraz nowe sześciokołowe podwozie. A350-1000 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB model XWB-97. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350XWB. Ten dla wersji – 1000 posiada ciąg o mocy 432 kN (97 tys. funtów). Zasięg największego samolotu z rodziny A350, to 16,1 tys. km.
Do końca maja 2025 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1391 samolotów A350: 1001 A350-900, 327 A350-1000 oraz 63 maszyny A350F.